04 Kasım 2016 04:12
İstanbul-Çanakkale Otoyol Projesi ÇED raporunda yer alan bir
ifade, raporun ne kadar özensiz hazırlandığını gösteriyor.
Özer AKDEMİR
İzmir
İzmir
İstanbul-Çanakkale Otoyol Projesi ÇED raporunda yer alan bir
ifade otoyolun çevresel etkilerinin ortaya konması gibi önemli bir işlevi
üstlenmesi gereken raporun ne kadar özensiz hazırlandığını gösteriyor. Rapor,
proje çevresindeki korunması gereken alanlardan bahsederken yüzlerce kilometre
ötedeki bir Milli Parkı projenin üç kilometre ötesinde olarak gösteriyor! Öte
yandan, Çanakkale Savaşlarının geçtiği alanlardan Bolayır Yıldız Tabyası ÇED
raporundaki bilgilere göre tam otoyolun ortasında kalıyor.
SAKARYA MİLLİ PARKI’NIN ÇANAKKALE’DE NE İŞİ VAR?
1050 sayfalık Raporun “Ülkemiz mevzuatı gereği korunması
gereken alanlar” başlığının yer aldığı 63. sayfasındaki bir ifade raporun
özensiz bir şekilde, kopyala-yapıştır olarak hazırlandığı iddialarını haklı
çıkarır nitelikte. “Ülkemiz mevzuatı uyarınca korunması gerekli alanlar”
başlıklı bölümün devamında şu bilgiler sıralanıyor; “a) Milli Parklar
Kanunu’nun 2’nci maddesinde tanımlanan ve bu Kanun’un 3 üncü maddesi uyarınca
belirlenen “Milli Parklar”, “Tabiat Parkları”, “Tabiat Anıtları” ve “Tabiat
Koruma Alanları”, bulunmamaktadır. Proje alanının 3 kilometre doğusunda
Sakarya Milli Parkı yer almaktadır”! Oysa Sakarya Meydan Muhaberesinin geçtiği
Haymana ile Polatlı arasında kalan Sakarya Milli Parkı Otoyol projesinin
yüzlerce kilometre ötesinde yer alıyor. Bu paragrafta bahsedilen Milli Park ise
Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı.
‘KÜLTÜR VARLIĞI ÇIKARSA BAKARIZ’!
Çanakkale Savaşlarının geçtiği ana yerler arasında bulunan
Gelibolu Milli Parkı ayrıca çok sayıda antik yerleşimin olduğu bir bölge. Buna
karşın Çanakkale Kültür Varlıkları Koruma Kurulu “alan çok geniş, 1/25 binlik
haritayı gönderin orada işaretleyelim kültür varlıklarını” gibi topu taca atan
bir açıklama ile geçiştirmiş durumu. Yazışmalarda, otoyol yapımı sırasında
herhangi bir kültür varlığı, tarihi eser vs. çıkarsa çalışmanın durdurulması ve
Koruma Kuruluna haber verilmesi önlemi ile çalışmalara yol verilmiş. Oysa bu
bilgilerin çalışmalar başlamadan önce belli olması ve gerekiyorsa kurtarma
kazılarının yapılması gerekiyor.
ÇED raporunda Gelibolu Yarımadası’nın ortasından geçen,
Çanakkale’nin önemli sulak alanlarından ve kuşların konaklandığı
alanlardan Kavak Deltası ile ilgili de bir bilgi bulunmuyor. Yarımada ayrıca
önemli kuş göç yolları arasında bulunuyor.
YILDIZ TABYA OTOYOLUN ORTASINDA KALACAK
Otoyol Çanakkale Savaşları sırasında önemli çatışmaların
yaşandığı tabyaların yanından geçmekte. Öyle ki projeye göre Bolayır Yıldız
Tabya Gelibolu-İstanbul kara yoluna 150 metre yakınlıkta. Otoyol projesinde ise
sağlı sollu biner metre otoyol için eklendiğinde Yıldız Tabya neredeyse
yolun ortasında kalacak. Daha önce doğal gaz boru hattı yapımı sırasında zarar
gören Yıldız Tabya’ya ikinci bir darbe de otoyol ile vurulmuş olacak. Koruma
Kurulu ise görüşünde Yıldız Tabya’nın koruma alanına uygun olduğu görüşünü
iletmiş.
Çanakkale Kültür Varlıklarını Koruma Kurulunun sit
alanlarını gösteren yazısında Kalamura Yerleşim Yeri ve Kaynarca Höyüğü gibi
otoyol çalışmalarından etkilenecek tarihi alanların “Sit sınırlarının yanlış
aplike edildiği” iddiası ile sit sınırlarının yeniden belirleneceği bilgisi
dikkat çekici.
YOL BİNLERCE HEKTAR ORMANLIK ALANDAN GEÇİYOR
Otoyol Projesi ÇED’in de dikkat çeken bilgilerden bazıları;
ÇED raporuna göre Tekirdağ Orman İşletme Müdürlüğü sınırları içinde yer alan
orman alanının büyüklüğü 2.479.70 hektar. Çanakkale il sınırları içinde orman
sayılan alan miktarı ise 56.05
hektar . Buralarda ne kadar ağaç kesileceğine dair bir
bilgi yok. Yine otoyol güzergahında Gen Koruma Ormanı da yer almakta.
EVREŞE YOLLARI OTOYOL!
Projenin orman sayılmayan arazilerinin ise genellikle
tarımsal alanlar ile mera arazilerinden oluştuğu ÇED Raporundaki bir diğer
bilgi. “Bu kapsamda gerek tarımsal faaliyetlerle uğraşan gerekse mera
arazilerinden faydalanan yerel halkın olumsuz etkilenmesi söz konusu olacaktır”
denilen raporda bu zararın önlenmesi ile ilgili neler yapılması gerektiği
belirtilmiyor.
İlginç bir bilgi ise Şarköy’ün kuzeyinden geçen yol
güneybatıya yönelerek Evreşe’den Gelibolu Yarımadası’na yöneliyor. Buradan da
Sütlüce - Şekerkaya arasında planlanan Çanakkale Boğazı Köprüsü’ne ulaşıyor.
Artık, binlerce hektar orman alanı, tarihi yapı, antik kent, su
havzalarının yanı sıra ünlü “Evreşe yolları dar” türküsü de tarihe karışacak.
Evreşe’den artık otoyol geçirdiler!..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder