28 Ekim 2016 05:00
Çanakkale Otoyolu projesi kapsamında, sadece o bölgede
yetiştiği ve başka yerde yaşama şansı olmadığı için endemik denen bitkiler
taşınacak!
Özer AKDEMİR
İzmir
İzmir
Başbakan’ın “Çanakkale artık geçilecek” diye sunduğu
İstanbul-Çanakkale Otoyol projesinin yol güzergahında bulunan endemik bitkiler
başka yere taşınacak. Sadece belli bölgelerde yetişen ve başka bölgelerde
yaşama şansı olmayan endemik bitki türlerinin yakın yerlere taşınabileceğini
belirten Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) raporuna konunun uzmanı bilim insanları
karşı çıktı. Prof. Dr. Erdoğan Atmış “Endemik bitkiyi alıp başka yere
taşırsanız taşıdığınız yerde artık endemik değildir” derken, Yard. Doç. Dr.
Oğuz Kurdoğlu da, “Eğer endemik bitki için uygun habitat, taşınacağı alan
olsaydı zaten orada da olmaz mıydı?” sorusunu yöneltti.
ENDEMİK TÜR TAŞINABİLİR Mİ?
Geçtiğimiz günlerde Başbakan Binali Yıldırım tarafından
açıklanan Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu projesi, daha çok
Çanakkale Köprü geçişi ve köprü için çivi bile çakılmamışken geçiş ücretinin
beli olması ile gündeme geldi. Oysa, otoyol ve köprü ile ilgili 1050 sayfalık
ÇED Raporu’nda başka dikkat çekici yanlar da bulunuyor. Raporun 101. sayfasında
otoyol güzergahında bulunan kılkuyruk, memek, yalancı ısırgan, uyuz otu, çavdar
gibi endemik bitkilerin yakın habitatlara taşınabileceği belirtiliyor: “Söz
konusu türler Çanakkale ve Balıkesir il bazında ve komşu birkaç ilde görülen
geniş yayılışlı endemik türlerdir. Söz konusu türler için proje alanının yakın
çevresinde alternatif habitatlar mevcuttur. Bitkisel toprağın sıyrılması ile
faaliyet alanı ve yakın çevresinde bulunabilecek yukarıda belirtilen endemik,
nadir ve nesli tehdit altında olan türlerin tohumları, proje alanı yakınlarında
uygun habitatlara taşınacaktır.” “Endemik bitkiler başka yakın yerlere
taşınabilir mi” sorusunu bilim insanlarına yönelttik.
İstanbul-Çanakkale Otoyol projesi, toplam 324 kilometreyi
bulan 3 gidiş, 3 geliş olmak üzere 6 şerit halinde planlanıyor, çevresindeki
koruma önlemleriyle birlikte geniş bir alana yayılan yüzlerce kilometrelik
otoyolun geçtiği güzergahlarda tarıma, canlı yaşamına, tarihe ve sosyo/kültürel
yapıya etkileri ÇED raporunda inceleniyor.
‘TAŞINIRSA ENDEMİK OLMAZ’
Bartın Üniversitesi Ormancılık Politikası Ana Bilim Dalı
Başkanı Prof. Dr. Erdoğan Atmış, “Eğer insan eliyle alınıp bir başka yere
taşınırsa endemikliğinden bahsedilmez. Siz bir başka yerde endemik olan bir
bitkiyi alıp başka bir yere taşırsanız taşıdığınız yerde artık endemik
değildir” dedi.
Endemik, “Bulunduğu bölgenin ekolojik şartları yüzünden
yalnızca belirli bölgede yaşayan/yetişen, dünyanın başka yerinde yaşama/yetişme
ihtimali olmayan, yöreye özgü hayvan/bitki türü” olarak tanımlanıyor.
Bu konuda devlet kurumlarının da sahteliğe varan çalışmalar
yaptıklarını iddia eden Atmış, “Orman ve Su İşleri Bakanlığı’nın hazırlamış
olduğu endemik bitki türlerinin taşınmasına ilişkin projelerin yer aldığı
kitapçıklar var. Kısacası kendi kendimizi kandırıyoruz bu konuda. Şirketler
para karşılığı üniversitelerden, endemik türün taşınabileceğine ilişkin
raporlar alıyorlar” dedi.
‘BİR TANE ÖRNEK GÖSTERSİNLER’
Karadeniz Teknik Üniversitesi Orman Mühendisliği Ana Bilim
Dalı Öğretim üyesi Yard. Doç. Dr. Oğuz Kurdoğlu da, “Eğer endemik bitki için
uygun habitat, taşınacağı alan olsaydı zaten orada da olmaz mıydı?” sorusunu
yönelterek sözlerine şöyle devam etti: “Endemik bitki için görüldüğü yer zaten
en uygun olan alandır. Bu bitkiler bu kadar kolay başka bir yere taşınıyorsa,
kolayca üreyebiliyorsa neden bunları korumak için BERN, CITES gibi uluslararası
sözleşmeler düzenleniyor? Nerelere taşınmış da endemik bitkiler aynı oranda
varlığını sürdürmüş, bir örnek versinler.”
Başbakan Binali Yıldırım projeyi tanıtırken “Çanakkale
geçilmez, tarihte kaldı artık. Çanakkale geçilir, her türlü geçilir hale
geliyor. Denizden geçiliyor, havadan geçiliyor, şimdi karadan da geçilmiş olacak”
demişti.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder