26 Ağustos 2018 12:29
Yaban hayatın tam ortasında geçen Söke-Bodrum karayolunda
yine bir su samuru hayatını kaybetti.
Özer AKDEMİR
İzmir
İzmir
Söke – Bodrum karayolunda yaklaşık bir yıl önce ezilerek
ölen su samurunun haberini yaparak “bir su samuru karayolunda niye ölür?” diye
sormuştuk. Sucul ortamlarda yaşayan yarı sucul su samurunun (lutra lutra)
karayoluna çıkıp ezilerek ölmesini Ekosistemi ve Doğa Sevenler Derneği
(EKODOSD) “belki de dünya da bir ilk” olarak nitelemişti. Aradan bir
yıl geçmişken, yine aynı yerde bir su samuru daha arabalar tarafından ezilerek
öldürüldü!
YABAN HAYVANLARININ ÖLÜM YOLU!
Fotoğraflar: EKODOSD
1950’li yıllarda yapılan Söke Bodrum karayolu, Batı
Anadolu’da yaban hayatının en zengin olduğu bölgenin tam ortasından geçirildi.
Yolun yaklaşık 30 kilometrelik bölümü bu tarihten itibaren adeta bir ‘ölüm
yolu’ haline geldi. Yaşam alanlarından otoyol geçirilen hayvanlardan hergün
onlarcası araçların altında kalarak yaşamını yitirirken, bu kazalarda özellikle
yaban domuzlarına çarpmalar araç sürücülerinin de yaşamları için büyük bir tehlike
durumunda.
SAYILARI ÇOK AZALDI
İki yıl içerisinde su samurlarının ardı ardına karayolunda
ezilmeleri sayıları günümüzde oldukça azalan bu hayvanların Söke Ovasındaki
eski Menderes yatakları olarak bilinen azmaklarda yaşadıklarını da kanıtlamış
oldu. EKODOSD, yaşam alanlarının azalması, aşırı kirlilik ve çevresel
faktörlerle eski yıllara göre doğada yiyecek sıkıntısı çeken bu canlıların,
yaşamlarını sürdürmek ve nesillerini devam ettirmek için, bulunmuş olduğu
alandan bir diğer alana geçmek zorunda kaldıklarına dikkat çekti.
GEÇİŞ KORİDORLARI YOK
Fotoğraflar: EKODOSD
Bölgede çiftliği bulunan Abdullah Kavak adlı bir dernek
üyesinin her gün sabah saatlerinde yolda ölen hayvanların kaydını tuttuğunu
belirten EKODOSD Başkanı Bahattin Sürücü, Kavak’ın önceki gün karayolunda
araçlar tarafından ezilerek öldürülmüş bir su samuru ile karşılaştığını dile
getirdi. Su samurlarının yaşam alanları olan sulak alanların ortasından karayolu
geçtiğine ve bu sulak alanlar arasında herhangi bir geçiş koridoru olmadığına
dikkat çeken Sürücü, diğer yaban hayvanları gibi su samurunun da bu nedenle
ezilerek yaşamını yitirdiğini belirtti.
YOLLAR İNSAN ODAKLI YAPILINCA
Söke – Bodrum karayolunda son 30 yılda birçok
genişlemelerin, bölünmüş yol ve çelik bariyerlerin döşenmesi gibi birçok
değişimlerin olduğunu aktaran Sürücü, “Yolda her yapılan yenilik sadece insan
odaklı olduğundan, Aşağı Büyük Menderes Havzası’nın en zengin yaban hayatının
geçtiği karayolunda yaban hayatı için bir düzenleme düşünülmemiş. Daha önce
ölen hayvanlarla ilgili Karayolları ve ilgili kurumlara verdiğimiz rapor
sonucunda, yol kenarlarına tabelalar dikilmişti. Özellikle gece ve sabaha karşı
çarpılan hayvanlar için, sürücülerin hem kendi hayatlarını tehlikeye atmaması
hem de bu canlıların yaşamlarının korunması için sürat yapmamalı” dedi.
MENFEZLER BİTKİLENDİRİLMELİ
Dünyanın birçok ülkesinde var olan, ülkemizde de birkaç
yerde yapılmaya başlanan yaban hayatı köprülerinin, yaban hayvanlarının doğal
bir yoldan geçmelerini sağlayarak, yaşamlarını kurtardığını ileri süren Sürücü,
Söke-Milas karayolu düz alanda olduğundan bu tür geçiş koridorlarının yapılması
zor olsa da, karayolunun altında kullanılmayan birçok menfez bulunmaktadır.
Kullanılmayan menfezler içinde bitkilendirme yapılarak, doğaya uyumlu bir
şekilde düzenlenip yaban hayvanlarının tehlikesiz bir şekilde geçişleri
sağlanabilir” dedi.
AZMAKLARIN ÖNEMİ
Su samuru gibi nadir canlıların yaşam alanları olan Söke
Ovası’nın azmaklarının kirletilmemesi ve koruyucu önlemler alınması gerektiğine
dikkat çeken Sürücü, “Azmaklar su toplama çukurları gibi görülmemeli, Su Samurları
başta olmak üzere birçok canlıya beslenme, barınma ve üreme olanağı sundukları
bilinmelidir. Zengin yaban hayatının tam ortasından geçen Söke-Bodrum yolunda
gerekli önlemler mutlaka alınmalıdır” dedi.
Son Düzenlenme Tarihi: 26 Ağustos 2018 13:20
https://www.evrensel.net/haber/360040/bir-su-samuru-daha-karayolunda-oldu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder