Asbest ve zehirli maddeler içerdiği ileri sürülen Brezilya'nın en büyük savaş gemisi Sao Paulo sökülmek üzere Türkiye'ye getiriliyor. ASUD Başkanı Mehmet Şeyhmus Ensari tehlikelere dikkat çekti.
Fotoğraf: Wikipedia/CC BY-SA 2.0
Özer AKDEMİR
Asbest ve zehirli maddeler içerdiği ileri sürülen Brezilya'nın en büyük savaş gemisi Sao Paulo sökülmek üzere Türkiye'ye getiriliyor. Gemiyi "Brezilya'nın başından attığı bela" olarak tanımlayan Asbest Söküm Uzmanları Derneği (ASUD) Başkanı Mehmet Şeyhmus Ensari, geminin Türkiye'de sökülmek istenmesine tepki gösterdi.
Konuyla ilgili görüşlerini aldığımız Ensari Sao Paulo uçak gemisinin asbest ve toksik madde yüklü olduğunu belirterek gemiyle ilgili şu bilgileri verdi: "Sao Paulo operasyonda olan dünyanın en eski uçak gemisiydi. Gemi 1960 yılında denize indirildi ve 1963-2000 yılları arasında Fransız donanmasına FS Foch adı altında hizmet verdi. Eylül 2000 tarihinde Fransa tarafından Brezilya donanmasına satıldı. Brezilya Şubat 2017'de, uçak gemisini güncellemekten vazgeçtikten sonra, deniz komutanlığı Sao Paulo'yu kalıcı olarak devre dışı bırakmaya karar verdi."
Brezilya Donanması'nın geminin gövdesini 12 Mart 2021 tarihinde yaklaşık 1.818.000 USD açık artırmaya çıkardığını belirten Ensari, geminin Türk firması Sök Denizcilik ve Tic. A.Ş.'yi temsilen etkinliğe katılan Rio de Janeiro şirketi Cormack Maritima tarafından satın alındığını aktardı.
"ENDİŞELİYİZ!"
Sao Paulo'nun Türkiye'de sökülmek üzere gönderilmesinin, Brezilya'daki çevreci gruplar için büyük bir rahatlamanın yanı sıra Brezilya'yı olası diplomatik ambargolardan kurtardığını belirten Ensari, "Özellikle 1960 yapımı olan bu gemide yüksek miktarda asbest ve tehlikeli madde olması kuvvetli ihtimaldir" dedi. Daha önce karaya oturtulup kurallara uygun olmayan şekilde gemi sökümlerine rastladıklarını ve bu nedenle çevreye çok miktarda asbest ve tehlikeli madde salınımı yapıldığını kaydeden Ensari şu soruların yanıtlarının verilmesini istedi:
- Aliağa’da gemi sökümlerinde derneğimize gelen işçi ve uzman şikayetlerine göre; hassasiyet gösterilmeyen Asbestle Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanarak sökümde çalışan işçilerin sağlığı korunacak mı?
- Son 5 yılda Aliağa’da gemi sökümlerinde kaç gemide asbest bulundu? Kaç ton asbest bertaraf edildi?
- Manisa’daki bertaraf tesisine kaç ton asbest ve tehlikeli madde gönderildi?
Ensari bu ve benzer konularda endişeli olduklarını belirterek, "Bu nedenle ülkemizde çevre ve çalışan sağlığı açısından gemi sökülmesini istemiyoruz" dedi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder