04 Nisan 2017 06:30
İzmirliler, Körfez Geçişi Projesi’nin yapılması halinde İzmir'in iki yakasının bir araya gelmeyeceğini söyleyerek projeye itiraz ediyorlar.
Özer Akdemir
Balçova, Çiğli, Narlıdere, Karşıyaka ilçesi sınırları
içerisinde yapılması planlanan İzmir Körfez Geçişi Projesi’nin nihai ÇED
Raporunun askı süresi doldu. Vatandaşlar hem ekolojik tahribat, hem büyük bir
kaynak israfına yol açacağını belirtip, “Eğer yapılırsa İzmir’in iki yakası bir
araya gelmez” denilen projeye itiraz ettiler.
Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından yapımı planlanan
İzmir Körfez Geçişi Projesinin ÇED raporu, kentteki ekoloji örgütleri, meslek
odaları, belediyeler ve vatandaşların itirazlarına rağmen kabul edildi.
Son olarak İnceleme ve Değerlendirme Komisyonunca (İDK) yeterli bulunup
nihai olarak kabul edilen ÇED raporu 22 Mart tarihinde Çevre ve Şehircilik İl
Müdürlüğü internet sitesinde yayımlanarak askıya çıktı.
EGEÇEP’TEN İTİRAZ DİLEKÇESİ
10 günlük askı sürecinde halkın görüş ve önerileri
alındıktan sonra Bakanlık, halktan gelen görüşler ışığında rapor içeriğinde
gerekli eksikliklerin tamamlanmasını, ek çalışmalar yapılmasını ya da İDK’nın
yeniden toplanmasını isteyebilecek.
Askı süresinin bitimi olan son gün EGEÇEP, İzmirlilerin
projeye itirazlarını yapabilmeleri için bir dilekçe örneği hazırlamıştı.
İzmirliler de Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne gönderdikleri bu dilekçelerle
projeye itirazlarını ortaya koydular.
Bir liman kenti olan İzmir’de Körfez’in, kentin ayrılmaz bir
parçası olduğunun altı çizilen bildiride “İzmir, coğrafyasının verdiği
olanaklarla, uygarlık birikimini yaratmış güçlü bir simge kent olma özelliğini
korumalıdır. Bunun için de İzmir’in simgelerinden olan Körfez’in tünel ve
köprülü yol geçişi çılgınlığına kurban edilmemesi gerekir.” denildi.
‘KAMU YARARI TAŞIMIYOR’
İzmir Körfez Geçişi Projesi’nin Körfez’e zarar vereceği
belirtilen dilekçede, projenin kamu yararı niteliği taşımadığının altı
çizilirken nihai yapılan ÇED raporunun, projenin körfeze vereceği zararları
ortadan kaldıracak nitelikte olmadığı dile getirildi. Dilekçede, proje ÇED
raporunu inceleyip eleştirilerini sıralayan bir rapor açıklayan TMMOB İzmir İl
Koordinasyon Kurulunun (İKK) raporundan alıntılar yapılarak Körfez Geçişi
Projesi’nin yaratacağı ekolojik tahribat ve kamu malına yönelik zararlara dikkat çekildi.
PROJEDE NELER VAR?
İzmir Körfezi Geçiş Projesi kuzey çevre yolu Çiğli
Sasalı kavşağından başlayıp köprü olarak Körfez ortalarına kadar gelirken,
sonrasında tünel olarak devam ediyor. Geçiş Narlıdere’de İzmir Çeşme otoyoluna
bağlanan kavşakla sona eriyor. Projede 12 kilometre otoyol, 16 kilometre raylı
sistem tramvay olarak öngörülüyor. Bu kapsamda kuzeyde 4.2. kilometre ayaklar
üzerinde köprü, 800 metre
bir yapay ada ve 1.9
kilometre batırma tüp tünel olarak öneriliyor.
TMMOB’NİN PROJEYE YÖNELİK ELEŞTİRİLERİ
* İzmir Körfezi Geçiş Projesi İzmir’in bütün ölçeklerdeki
plan kademelerinin hiçbirisinde bulunmamaktadır.
* Ulaşım ana planı etütlerinin ve araştırmalarının hiçbir
yerinde önerilen körfez köprü tünel projesinin gerekliliğine dair bir bulgu
ortaya konmamaktadır.
* “Önerilen köprü-tünel-ada projesi ile İzmir Körfezi için
yaşamsal bir çevre sorunu felaketi yaratılmış olacaktır. İzmir Körfezi
ortasında hiç gereği olmayan ve yapılabilecek en büyük yanlış bir yapay ada
oluşturmaktır.
* Önerilen proje uygulanacak olursa İzmir’in sahip olduğu
doğal zenginliklere çok önemli ve geri dönüşü mümkün olmayan zararlar
verilecektir.
* “Hesaplanan 3.5 milyar liralık maliyet baz alındığında
bile 1 kilometresi yaklaşık 330 milyon liraya mal olacaktır. 3.5 milyar lira
bir kaynak ile İzmir kent içi ulaşım projelerinin tamamı ve ulaşım araçlarının
tamamı gerçekleştirilebilir.
* Bu ve benzeri projelerle kentlerde kamusal yarar yerine,
giderilmesi olanaksız ve büyük ölçüde mali kaynak israfına ve çevresel, kamusal
zarara neden olunacaktır.
Son Düzenlenme Tarihi: 04 Nisan 2017
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder