10 Mayıs 2017 04:20
Özer AKDEMİR
İzmir
İzmir
İzmir Körfez geçişi projesine verilen ÇED olumlu belgesine
karşı Ege Çevre ve Kültür Platformu, (EGEÇEP), Doğa Derneği ve 87 yurttaş
tarafından dava açıldı. Çevre ve Şehircilik Bakanlığına karşı açılan davada
Körfez geçişi projesinin bir çok çevresel sorunlara neden olacağı, koruma
altındaki doğal sit alanlarına zarar vereceği ve ekonomik anlamda da önemli bir
israfa yol açacağı dile getirilerek iptal edilmesi istendi.
İDARENİN SAVUNMASI DAHİ ALINMADAN DURDURULSUN
Geçtiğimiz günlerde İzmir Nöbetçi İdare Mahkemesine verilen
dilekçe ile açılan davada öncelikle İzmir Körfez Geçişi (otoyol ve raylı sistem
dahil) projesine verilen ÇED olumlu belgesinin yürütmesinin idarenin savunması
dahi alınmadan durdurulması ve yargılama sonunda da iptali talep edildi.
Projenin İzmir kent planlarının hiçbirisinde yer almadığına
dikkat çekilen dava dilekçesinde “Bir başka ifadeyle İzmir’in bütün
ölçeklerdeki plan kademelerinin hiç birisinde böyle bir köprü-tünel geçişi ve
projesi gereklilik olarak ortaya konmamıştır. Bu proje kent planlarının bir
öngörüsü ve önerisi değildir” denildi.
TELAFİSİ İMKANSIZ ZARARLARA YOL AÇAR
Büyük oranda TMMOB’nin Körfez geçişi ile ilgili geçtiğimiz
haftalarda açıkladığı raporda ortaya konulan bilgi, belge ve eleştirilerden
derlendiği gözlenen dava dilekçesinin sonunda projenin uygulanması durumunda
telafisi imkansız zararlara neden olacağı uyarısında bulunularak “Uygulanmakla
etkisi tükenecek işlem” kabul edilip idarenin savunması alınmadan yürütmesinin
durdurulması istendi. Açılan bu davanın dışında TMMOB’ye bağlı odalar da
projeye karşı dava açma kararı aldılar.
DEPREM GERÇEĞİ GEÇİŞTİRİLMİŞ
Şekiller, haritalar ve tablolarla desteklenen 23 sayfalık
dava dilekçesinde körfez geçişi projesinin sakıncaları ile ilgili özetle şu
noktalara vurgular yapıldı;
* Ülkemizin deprem açısından en riskli ili gerek zemin
özellikleri, gerek yapı özellikleri gerekse bulunduğu bölgenin tektonik
özellikleri nedeniyle İzmir’dir. İzmir Körfezi’nde özellikle Körfez Geçiş
Projesinin bulunduğu güzergahlarda DEÜ. Deniz Bilimleri Teknolojisi ve
Enstitüsünün yaptığı araştırmalarda tespit edilen fayların ayrıntılı
incelenmesi gerekmektedir. Böyle büyük bir projenin maliyetine bakıldığında fay
araştırmasının bedeli neredeyse binde birinden bile azken yapılmamış olması
ileride meydana gelebilecek riskleri artıran bir etken olmaktadır.
BU PARAYA İZMİR’İN TÜM ULAŞIM SORUNU ÇÖZÜLEBİLİR
* Projenin 3 milyar 500 milyon TL maliyetinin olacağı
hesaplanmış ve açıklanmıştır. Hesaplanan 3.5 milyar liralık maliyet baz alındığında
bile 1 kilometresi yaklaşık 330 milyon liraya mal olacaktır. 3.5 milyar liralık
bir kaynakla İzmir’in ulaşım projelerinin tamamı ile ulaşım araçlarının tamamı
gerçekleştirilebilir. İzmir kent içi ulaşım sorunları gelecek on yılları
kapsayacak şekilde ve kalıcı olarak çözülebilir.
* Ulaşım ana planı etütlerinin ve araştırmalarının hiçbir
yerinde önerilen körfez köprü tünel projesinin gerekliliğine dair bir bulgu
ortaya konmamaktadır. Bu nedenle önerilen körfez geçişi köprü-tünel-ada
projesinin İzmir kent içi ulaşım sorunlarının çözümüne yönelik bir proje
olmadığı ortaya çıkmaktadır.
* Projenin, İzmir ulaşım planında yer almamasına rağmen,
ulaşım planının yürürlüğe girişinde sadece 3 yıl sonra hangi bilimsel ve teknik
gerekçeye dayanarak ortaya çıkmış olduğu konusunda hiçbir açıklama
yapılmamıştır.
DUVAR ETKİSİ YARATACAK, KÖRFEZİ KİRLETECEK
* İzmir Körfezi kentin en önemli doğal zenginliğidir ve
özenle dikkatle duyarlılıkla korunması gereken bir alanıdır. Önerilen projede
orta körfezde yaklaşık 4.2
kilometre uzunluğunda köprü ve ayakları ile, 800 m . uzunluğunda 200 m . genişliğinde
yapay ada oluşturulması körfezin ufuk çizgisini yok edecek bir müdahale olacak,
kentin ufkunda bir duvar etkisi yaratılacaktır.
* Projeyi hazırlayan ve sunan uzmanlar da bu köprü ayakları
ve yapay adanın körfez dip akıntılarına ve su sirkülasyonuna önemli bir engel
oluşturacağını belirtmişlerdir. Bir başka ifadeyle körfezin deniz suyu
temizliği sürecine son derece olumsuz etkisi olacağı ve körfezin kirliliğine
neden olacağı itiraf edilmiştir. Körfez temizliği için yıkılmış olan Ragıppaşa
Dalyanı köprü ayakları ile yeniden inşa ediliyor denebilir.
* İzmir körfezi için yaşamsal bir çevre sorunu-felaketi
yaratılmış olacaktır. İzmir körfezi ortasında hiç gereği olmayan ve yapılabilecek
en büyük yanlış bir yapay ada oluşturmaktır.
DOĞA KORUMA ALANININ İÇİNDEN GEÇİYOR
*Bölgenin en önemli özelliği şehre bu kadar yakın olmasına
rağmen halen doğal yapısını büyük oranda korumuş olmasıdır. Zengin
biyoçeşitlilik başta kuş türleri olmak üzere pek çok canlı türünü bölgeye
çekmektedir. Körfez geçiş projesinin kuzey aksı çok önemli bir doğa koruma
alanının içinden geçmektedir. Alan I. derece doğal sit alanı ve aynı zamanda
RAMSAR alanıdır.
* Projenin her iki yakası da doğal özellikleri korunması
gereken alanlardır.
Son Düzenlenme Tarihi: 10 Mayıs 2017 02:13
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder