2 Nisan 2020 Perşembe

Çineli madenciler: Bir yanda silikosiz var diğer yanda koronavirüs


 02 Nisan 2020 04:21

Çineli maden işçileri risk grubunda olmalarına rağmen işletmeler hâlâ çalışıyor.
Fotoğraf: İlyas Tekin

Yoldaş TAŞ
Aydın
Aydın’ın Çine ilçesinde bulunan maden işletmelerinde çalışan ve çalışma koşulları sonucu başta silikozis olmak üzere çeşitli akciğer hastalıklarına yakalanan işçiler, koronavirüs salgını nedeniyle tedirgin. Doktorların kronik rahatsızlığı olanların ciddi risk altında olduğunu söylediğini hatırlatan işçiler, “Biz normal yaşantımızda nefes almakta zorlanıyoruz, çoğu işçi akciğerlerinden rahatsız ama alınan en ufak bir tedbir yok” diyor.
BİZİM PATRON DA MESAİDE KAL DİYOR
Kaltun Madencilikte çalışan bir işçi “Her akşam televizyondan salgının yarattığı tabloyu izliyoruz, yetkililer konuşuyor, bakan konuşuyor, doktorlar konuşuyor her izlediğimizde yaşadığımız tedirginlik artıyor” diyor. Bu tablo karşısında tedbir alınması gerektiğini dile getiren işçi, şunları söyledi:
“Tedbir nedir? Valla herkes evde kal diyor ama bizim patron da mesaide kal diyor. Müdürler topluyor işçiyi, bu virüsün ne kadar tehlikeli olduğunu anlatıyor. Sonra da diyor ki ‘Sizin sağlığınızı düşündüğümüz için bazı tedbirler aldık’, tedbir dediği ne biliyor musunuz? 15 dakikalık çay molalarını kaldırmak, yemekhaneyi kapatarak yemek vermeyi kaldırmak. Neden, burada toplu olarak bulunmamamız gerekiyormuş. Ama işletmede grup grup çalışmaya devam. Yemekhanede bulaşan virüs makinenin başında bulaşmıyor mu?”
OLAN FABRİKADAKİ YEMEĞE OLDU
“Servislerde birlikteyiz, soyunma odasında birlikteyiz, üretimde birlikteyiz ama çay molalarında birlikte olmak virüsü yayıyormuş” diyen başka bir işçi de sözlerini şöyle sürdürdü:
Reklam
“Yemeğinizi yanınızda getirin dediler, ertesi gün erzak getirdik yanımızda ama yemek yiyecek hijyenik bir yer olmayınca herkes evden getirdiği yemeği yemekhanede yemeye başladı. Yani kısacası olan bizim fabrikada yediğimiz yemeğe oldu. Yemek paramızı verin dedik böyle bir şey gündemimizde yok diyor. Çok kalabalığız az işçi ile üretim yapalım diyoruz, üretimde kopukluk olamaz siparişi yetiştirmemiz lazım diyorlar. Yani bizim canımızın en ufak bir kıymeti yok bunların gözünde.”
"ELİMİZİ YIKAYACAK SU BULAMIYORUZ"
Bir başka maden işletmesinde çalışan işçi ise hijyen sorununa dikkat çekti:
“21 Mart’ta işe gittik fabrikada dalgıç pompa bozulmuş, bütün gün tuvalette de elimizi yıkamak için de su bulamadık. Bakan diyor ki, ellerinizi şöyle yıkayın böyle yıkayın, su bulamadığımız yerde neyle yıkacağız? Ortada salgın var ama patronlar salgın falan dinlemiyor. Aldıkları önlemlerin insan sağlığı ile alakası yok, kendilerinden başka hiç kimseyi düşünmüyorlar. Bazı kronik rahatsızlığını bildikleri işçi arkadaşları yıllık izne çıkardılar. Ama halen fabrikada çalışıp kronik rahatsızlığı bulunan işçiler sağlığı yerinde olan arkadaşlardan fazladır. Birçok akciğer hastası olan arkadaş çalışmaya devam ediyor.”
"VİRÜSÜ KAPARSAM HAYATTA KALAMAM"
Polat Madencilikte çalışan bir işçi ise, “Çoğumuz hastalıklarla boğuşuyor, ben normalde bile nefes almakta zorlanıyorum bir de bu virüs ortamında çalışıyoruz. Tedirginim ama kendi adıma da değil çocuklarım için korkuyorum. Zaten benim bedenim gitti bir şey kalmadı, posamızı çıkardı bu iş ne sağlık var ne de yarını düşünebiliyorum. Çocuklarım kimseye muhtaç olmasın diye gidip geliyorum her gün. Kronik rahatsızlığı olanların kurtulma imkanı zayıf diyorlar. Yani ben eğer virüsü kaparsam hayatta kalmama ihtimal vermiyorum. Sadece bende değil, bu salgın eğer madende çalışan bir işçiye bulaşırsa Çine’de toplu bir katliam olur, bir yandan silikozisle mücadele ediyoruz bir yandan da bu virüsle. İki yıl bile çalışsa ciğerleri deforme olan bir işçinin bu hastalıkla baş etmesi zor. Yani Çine’de toplu bir ölüm olmasını istemiyorlarsa bu işletmelerde üretime ara verilmeli, hatta en son bu işletmeler üretime başlamalı diye düşünüyorum” diye konuştu.
HEPİMİZİN VERGİSİNİ NEDEN PATRONA VERİYORSUN KARDEŞİM
"Devlet evde kal dışarı çıkma diyor, ben de çıkmak istemiyorum ama gelin benim patrona anlatın. Benim patronum da Ak Parti’li, yetkililer evde kal diyor, patron üretime devam diyor. Biz şimdi nasıl evde kalalım” diyen bir başka işçi şunları söyledi:
Reklam
“Şu ana kadar bir sürü paket açıkladılar ben bir tanesinin işçilerin çıkarına olduğunu görmedim. Bizim patron fabrikada 15 gün üretim olmazsa aç kalmaz ama ben kalırım. O zaman hepimizin vergisini neden patrona veriyorsun kardeşim. Ama ben bunda sorunu işçilerde görüyorum bir olmamız gereken yerde parça parçaya ayrılıyoruz, birlik olmazsan o paketler patronlara gider.”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İklim değişikliği tarımı vuruyor: Gıda fiyatlarında sıçrama uyarısı!

  01 Haziran 2023 07:00 Dr. Oğuz Tutal'ın araştırmasına göre Türkiye için en büyük tehlike kuraklık ve aşırı sıcaklar... Araştırma g...